Perperangan Agama

Pertama sekali, sa mo meluahkan rasa sedih dgn pergolakan yang ada di dunia sakrg. manusia berpecah belah kerana perbedaan agama. Terutama sekali agama langit. iaitu yahudi islam kristian. tapi d malaysia, perang dingin antara penganut agama islam dan kristian adalah lebih ketara. kenapa ya? tp yg saya kagum, di sabah tiada masalah malah kami (org sbh) lebih cenderung bercampur dan bergaul dgn semua bangsa dan agama. nda prcaya? dtg sabah sndri.

klu diperhatikan, kbnyakan di institut pengajian tinggi, masalah rumates slalu berlaku. drg mo serumate dgn seagama drg saja. atau pun masa menyewa ruma, drg mo housemate yang seagama dgn drg saja. sa heran sdgkan kita mkn sama2, duduk sama2 takkan ada apa2. adakalanya, ada org ckp, org2 kafir ni sngaja mo kenakan atau nak aibkan org2 islam dgn 'mentidak-halalkan' makanan yg dikongsi d rumah. sa seorang kristian dan saya percaya dgn agama sa. Agama sa mengajar untuk menyayangi dan mencintai sesiapa sahaja tanpa mengira batas....walau musuh sekalipun. maka dgn itu, saya tidak pernah berniat untuk menganiaya mana2 pihak. begitu juga saudara seiman saya yang lain.

hmm....bukan saya mo kasi sala mana2 pihak. kadang2 umat kristian ini sndiri pun bodoh....sa brani ckp begitu sbb mulut drg slalu celupar. x pandai jaga ati dan prasaan org len. ckp men hentam saja smpai ada plak yg terasa.

mmg sedih bila kita dgr orang berperang krana agama. agama diturunkan ke bumi untuk berdamai sesama manusia. bukan untuk berperang. cuma perlu respect setiap agama, meneliti agama sndiri, cukup dgn perbandingan agama, setiap agama mempunyai Tuhan sndiri, itu sudah cukup. siapa masuk neraka, siapa masuk syurga, itu suma belakang crita, diakhirat nanti kita akan tahu juga. tp sementara kita masi di hidup d muka bumi, berbaiklah dan beramal mulia lah. hidup dengan aman, sa pun suka....hehehe.

world peace...hentikan peperangan. contohi sabah kerana sabah mempunyai makna sebanar
1Malaysia

0 comments:

Click To support kama....

About Me

My photo
Penampang Sabah, disanalah tumpahnya darah saya. aiasehmen.... berminat dalam bidang nyanyian dan hiburan. walau apapun, tak kenal makan tak cinta...

Pengalaman mengajar kita....

Buat pertama kalinya saya mula menulis blog untuk tatapan semua......pandai2 suda. tapi nda pa. segala informasi dan cerita pengalaman hidup bukan sahaja untuk dijadikan pedoman untuk diri sendiri tapi juga untuk yang lain. terutama sekali bila kita jatuh dan bangun semula. kerna itulah....hari kita x selalu indah....malah keburukan itu datang dri kita sendiri

Chat ja la....