Mata saya kotut!!!


Mata kotut merupakan satu penyakit mata bengkak...satu benjolan akan muncul di bawah epedermis dan ianya terkandung nanah....aiseh, sabahan tau punyala...sangat x slesa skrg pasal ni mata la. kerja pun x langsai.

ni mata start ari empat yang lalu. mungkin pnyakit ni kna bawa dr malangang time kami wat kajian. ada kambing birak pasal tulah mata sa bangkak. org tua2 bilang, klu mata kotut, itu maknanya kita ada intai org mandi or dlm tandas. sa pun bingung...mo prcaya atu pun tida. hahaha tida la...sbgai insan yg cukup matang dan berjiwa moden, sa x pcaya juga. spya drg dpt kasi takut budak2 spya x cubuk org mandi kali. sudala....teda mood.


Blog TuhauBosou utk apa?

Blog ini merupakan satu jenis luahan perasaan sa. maksud sa luahan yg lebih mendalam. bleh dijadikan diary. itulah tujuan asal blog ini.

Tapi hari makin hari, makin byk org yang follow
ntah dari mana drg dpt link blog sa
dri situ sa berwaspada

akhir sekali, sa mengambil keputusan promote blog sa d fb.
apa yg jd?
makin bnyk org follow.
tp itu x mengapa, sbb itu lah blogging.
akhirnya sa tau, blog itu blog
jurnal itu jurnal
diari itu diari

jd sgala luahan sa masi ada yg terbuku di hati..
sbb luahan ati sa x harus org lain pun tahu.
jd apa yg terhidang, itulah yg terhidang
apa yg tersurat, xkan nmpk yg tersirat

jd sa share kan apa yg ada diminda dlm blog ini
menjadi satu teratak persinggahan
utk perkongsian suka duka
tetapi dengan batas yg tertentu
sebab itu suda termaktub
ini bukan diari lagi

sa tida buli tulis diari
kerana ianya hanya lembaran kertas
dan sa trauma dgn iri hati org lain
yg membaca setiap ruang coretan
coretan berbentuk gembira, sedih, dendam,
suma da tau
apa yg sa tau
dan tiba esok hari
mereka pun tau
dan suma org tau.

kenapa sa tulis entry ini
sbb sa trkng sejarah kelahiran blog ini
terkenang kisah itu
sbb sa segan mo crita sama org lain
termasuk lah kwn baik sa
termasuk lah keluarga sa
terselitlah kisah itu dalam doa sa
dan juga blog ini
tp sa trpksa delete

apa bah yg sa ckp ni
teteda o
selamat tinggal....

make choice..it lies upon you.

Pagi td, bila sa bangun seja, ada 5 sms. Sms ini datangnya dr kawan sa di KL. D cakap da sangat frust bila org byk sgt mengumpat pasal da. Baru2 ni da jadi bahan bualan harian oleh mulut2 d sana. mo tau sebab da? Sbb budak ni bergaduh dgn senior da....kena tampiling di khalayak ramai. Jadi da sgt malu dan stress bila org masi x bleh lupa peristiwa ni. well, sa bukan mo buruk kan da, tp sa mo jadikan tauladan utk diri sndiri dan org len. sa x juga sebut nama da.....so, just shhhh...


jd da sms sa bila da dpt tau kwn da sndiri pun x suka sma da. yg rapat lg tu. well, utk pengetahuan lebih lanjut, kwn sa ni jenis yg celupar la jgak. slalu jga tepi kain org. Kdg2 lawak da tu menyakitkan ati n x lawak langsung.....(sorry sa trpksa mngaku). jd, da pun ckp, da xtaw knapa org xbleh trima da di sana. gini sms da..

"les, mana ko ni...? sa btl2 sedih...x guna pya kwn o tikam sa dr blkg."

"uik, siou...sa bru bangun. napa smpai da bleh khianat ko ni?"

"sa ternmpk dlm inbox da. byak pula ah nama sa kena sebut tym da bersms sma kwn da yg 1 lg. da ckp sa xda maruah la...x cantik la. suda lah ari tu sa bergaduh sa meluah brabis sama da...rupanya apa yg sa cakap d p bgtau lg sma org lain"

" ish tlampau juga? yg ko lg p cek2 inbox org knapa?"

" sa dpt rasa sa kena umpat la. eee sedih o saya. teda lg kwn sa yg bleh sa prcaya..."

" tula ko....bgus ko jgn lg kuat menyibuk. nti ada lg ni yg bergaduh"

" ish....bukan sala sa. pliss la.... suda la sa tolong da ari tu. bla bla bla"

dr petikan d atas.....nmpk sgt da masi x puas ati. suda kna tampiling, masi x nafikan sala da...
haiz....trus sa x bls sms da.... mls sa mo layan klu camtu. Bg sa, klu tetap mo kukuhkan pendirian, kunun2 mo jadi diri sendiri, so let it be...suka ati la. tp bila kna umpat sikit. plis jgn merungut n jgn trip2 sedih2. sbb u have to aware the consequences klu ttap dgn pendirian gitu ah. jgn paksa org utk ikut kehendak kita sbb kita bukan dlm dunia sndiri. dunia itu including aku, kau dia dan mereka.....teda istilah dunia sndiri klu sudah letak nama org lain d pangkal. kesempurnaan tu kita mmg teda, tp at least we are better than yesterday.

so, pilihan d hujung kapala.....mo berubah atau stick to 1 thing yg buat ko rasa proud... sorry i hav to say this bcz akhir2 ni kwn sa ni hmpir stiap mlm da sms sa.....(bgs klu da baca blog sa...sudah lah buta IT). hahaha...adios n think wise.....

p/s: dulu, sa pernah kena umpat scara extreme. tp yes, sa brubah tp masi beracuankan 'leslie'.....and im living a very happy life ever since

Fakta tentang kentut bersama Leslie

1. Mana asalnya kentut?
Gas ini terkumpul dlm usus manusia. Ianya berasal dr gas2 yg dilepaskan dr darah ataupun tindak balas bakteria.


2. Apa komposisi kentut?
banyak jenis dan berviarasi. terpulanglah apa yang kamu makan. Kalau anda gemar makan durian, maka kentut anda berbau durian. Kalau terlebih belacan dalam masakan maka berbau udang lah kentut anda. Tapi walau apapun, komposisi yg paling banyak ialah metana dengan hidrogen. Ada yang mengatakan kentut ini merupakan udara mudah terbakar.( flammable )

3. Kenapa kentut berbau busuk?
ini kerana kentut juga terkandur sulphur. sulphur ini dtg daripada tindak balas kimia oleh bakteria. Kepekatan bau kentut juga bergantung dgn jenis makanan yang dimakan. Jika memakan petai, kentut sememangnya akan menjadi sangat bau. Begitu juga dgn nasi lemak. Kentut akan mengeluarkan bau-bauan santan. tapi, untuk mengurangkan kepekatan bau, anda digalakkan untuk memakan kacang panjang,

4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi?
Ini terpulang dengan saiz pantat anda. Jika pantat anda mempunyai saiz yang agak besar dan seimbang, maka ruang aliran udara mudah tersekat. apabila kentut melalui rongga2 lubang anus, maka ianya akan bergegar, kebisingan atau kekuatan bunyi kentut bergantung dgn saiz dubur atau pantat atau juga had laju kentut dilepaskan.

5. Kenapa kentut yg busuk itu hangat?
Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi atau penjerukan sisa-sisa kumbahan manusia di dalam perut menyebabkan terhasilnya udara dan tenaga dalam bentuk haba. walau hanya kecil volumenya, tapi SBD (Silent But Deadly).

6. Berapa banyak kentut diproduksi sehari?
Rata-rata 10 kali sehari, seperti saya,

7. Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur?
kerana density kentut agak rendah, jadi ianya mudah untuk keluar dari dubur memandangkan bahagian dubur merupakan tekanan rendah. Bahagian atas badan manusia bertekanan tinggi. Usus manusia juga agak berbelit dan sukar untuk kentut keluar dr mulut manusia.

8. Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain?
Ianya bergantung dgn persekitaran, arah angin dan kepekatan kentut. Kentut akan mudah diffuse kerana kepekatannya yang agak tinggi dan cepat merebak kerana molecule2 kentut akan bergerak ke ruang yang rendah komposisinya, Saiz molecule juga harus dipertimbangkan kerana semakin besar molecule kentut maka semakin lambat utk kentut tersebut dicium oleh org lain. Agak menarik kerana kentut pada kebiasaannya akan sampai ke hidung sendiri sblm terhidu oleh hidung orang lain.

9. Apakah setiap orang kentut?
Sudah pasti....

10. Betulkah laki-laki kentut lebih sering daripada perempuan?
Tidak. kentut tidak bersifat prejudis terhadap gender

11. Saat apa biasanya orang kentut?
Pagi hari di toilet. yang disebut "morning thunder". Kalau berkeadaan sunyi, boleh kedengaran di seluruh penjuru rumah.

12. Selain makanan, apa saja penyebab kentut?
Terdapat sesetengah manusia yang ketakutan sehingga terkentut. mungkin juga emosi mempengaruhi produksi kentut

13. Apakah kentut sama dengan sedawa, tapi muncul dari lain lubang?
tidak....ini kerana sendawa merupakan gas dari perut manakala kentut dari usus. komposisi oxygen lebih byk terkandung dlm sendawa jika dibandingkan kentut. tetapi sendawa kadang kala juga lebih berbau daripada kentut jikalau manusia tidak menggosok gigi dan memakan makanan yang eksotik.

14. Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan?
Kentut tidak akan difuse kembali di dalam darah melalui dinging usus. Ianya cuma ditolak kembali ke dalam ruang usus. Ia akan dikeluarkan kembali dalam jangka masa yang singkat. oleh itu, kentut tidak lenyap tetapi hanya tertunda.

15. Mungkinkah kentut terbakar?
Memang boleh. Kentut mengandung metana, hidrogen yg yang mudah terbakar. Kalau terbakar, ianya bernyala dlm warna biru kebiruan

16. Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk?
sa tida tau pula kucing dgn anjing mampu menghasilkan gas kentut. maaf...

17. Betulkah pening kepala kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut?
kentut mempunyai kandungan oksigen yang sangat rendah. jadi mungkin juga akan berasa pening sedikit. akan tetapi terdapat manusia yang gemar mencium kentutnya sendiri. Mungkin ianya tidak memberi kesan sampingan kepada manusia juga,

18. Apakah warna kentut?
Tidak terdapat sebarang warna. Jika ianya berwarna, agak mudah untuk kedapatan dan menyiasat siapa yang kentut dgn hanya melihat punca gas berwarna itu dengan memeriksa seluar dalamnya jika terdapat warna. contohnya, jikalau kentut ditakdirkan berwarna ungu, kentut akan melalui lapisan seluar dalam dan warnanya akan melekat di atas permukaan seluar dlm. Jika seluar dalamnya berwarna putih, sudah pasti warna kentut itu senang dikesan iaitu warna ungu.

19. Apakah kentut itu asid, bes atau neutral?
Asid, karena mengandung carbon dioxide dan sulphur oxide

Mencari bunian dikala hujan panas...

Bila rezeki di depan mata, kita tak ambil peluang
Bila rezeki di tarik balik, brulah ingat Tuhan....
Ginilah manusia.....Yang dikejar x dpt, yg dikendong berciciran.
ntah apa post sa ni....suma xda kesinambungan langsung dgn tajuk....
tp pada sesiapa yg tahu menilai, mmg bleh perincikan setiap bait2 kata tu
kasi link2, itu dan ini, maka terungkai la perasaan dan jiwa si penulis. hehehe
tp apa yg ditulis itu, mmg just pop out dr fikiran.
sbb sa x dpt luah dlm bentuk kata yg gramatis ayatnya.
maka, biarlah ia mnjadi satu simpulan yang tertimbus di dlm jutaan butir pasir.......

Mencari pengalaman di Pulau Sapi

Hajat kami p pulau manukan di bawa ke sem 3 memandangkan sem 2 kami x dpt p. Jadi termakbul la juga hajat kami ni mo p mandi manda....mula2, plan mo p pulau manukan, tp byk cadangan yg suru p pulau sapi...jd kami tukar plan serta merta. yuran sorang satu kami cas 50 ringgit....berbaloi la juga... aduhai, cantik betul pulau ciptaan Tuhan ni kan. Disanalah bru nmpk kebesaran tuhan. x rugi klu p....sbb bleh berenang n bleh gk ikan cantik2 and batu karang yg pelik2. Paling sa suka bila sa dpt tgk clown fish. hehe nemo laitu. Next time, apa lg? sa mo bwa lg family sa p sana. kali ni mo diving....wakakakaka..






Dear John

take these flowers, i grew them for you

take them around, show the happiness of the mother nature
for you, for me
and for her...

dont be surprised,
dear john, flowers do wilt
happiness might riped
hearts sure teared

she has no education
but a happy soul
still she's someone else
searching for star, star above all stars

She has no voice
We hold it for her
a story that never be told
Or has she spoken already
but to another bird
to fly her unrest soul

told you life is unfair
but you never really cared
now feel the deepest pain,
feel the coolest part of hell

When all that surrounds you
Is hopeless and sad
And lies poked your trusts
When no thought seems to comfort
Dear john, It's ok to cry

Cry them out
soon or later
we are going to talk about us
our hearts smile
i came for comfort
to tell you once again
life never be fair
when a friend reach a hand
once more you asked why
when you sit there and wonder
i wishper to you
im a friend to hold on to
dear john, sadness will fly

by Leslie Chang






Click To support kama....

About Me

My photo
Penampang Sabah, disanalah tumpahnya darah saya. aiasehmen.... berminat dalam bidang nyanyian dan hiburan. walau apapun, tak kenal makan tak cinta...

Pengalaman mengajar kita....

Buat pertama kalinya saya mula menulis blog untuk tatapan semua......pandai2 suda. tapi nda pa. segala informasi dan cerita pengalaman hidup bukan sahaja untuk dijadikan pedoman untuk diri sendiri tapi juga untuk yang lain. terutama sekali bila kita jatuh dan bangun semula. kerna itulah....hari kita x selalu indah....malah keburukan itu datang dri kita sendiri

Chat ja la....