Fakta tentang kentut bersama Leslie

1. Mana asalnya kentut?
Gas ini terkumpul dlm usus manusia. Ianya berasal dr gas2 yg dilepaskan dr darah ataupun tindak balas bakteria.


2. Apa komposisi kentut?
banyak jenis dan berviarasi. terpulanglah apa yang kamu makan. Kalau anda gemar makan durian, maka kentut anda berbau durian. Kalau terlebih belacan dalam masakan maka berbau udang lah kentut anda. Tapi walau apapun, komposisi yg paling banyak ialah metana dengan hidrogen. Ada yang mengatakan kentut ini merupakan udara mudah terbakar.( flammable )

3. Kenapa kentut berbau busuk?
ini kerana kentut juga terkandur sulphur. sulphur ini dtg daripada tindak balas kimia oleh bakteria. Kepekatan bau kentut juga bergantung dgn jenis makanan yang dimakan. Jika memakan petai, kentut sememangnya akan menjadi sangat bau. Begitu juga dgn nasi lemak. Kentut akan mengeluarkan bau-bauan santan. tapi, untuk mengurangkan kepekatan bau, anda digalakkan untuk memakan kacang panjang,

4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi?
Ini terpulang dengan saiz pantat anda. Jika pantat anda mempunyai saiz yang agak besar dan seimbang, maka ruang aliran udara mudah tersekat. apabila kentut melalui rongga2 lubang anus, maka ianya akan bergegar, kebisingan atau kekuatan bunyi kentut bergantung dgn saiz dubur atau pantat atau juga had laju kentut dilepaskan.

5. Kenapa kentut yg busuk itu hangat?
Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi atau penjerukan sisa-sisa kumbahan manusia di dalam perut menyebabkan terhasilnya udara dan tenaga dalam bentuk haba. walau hanya kecil volumenya, tapi SBD (Silent But Deadly).

6. Berapa banyak kentut diproduksi sehari?
Rata-rata 10 kali sehari, seperti saya,

7. Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur?
kerana density kentut agak rendah, jadi ianya mudah untuk keluar dari dubur memandangkan bahagian dubur merupakan tekanan rendah. Bahagian atas badan manusia bertekanan tinggi. Usus manusia juga agak berbelit dan sukar untuk kentut keluar dr mulut manusia.

8. Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain?
Ianya bergantung dgn persekitaran, arah angin dan kepekatan kentut. Kentut akan mudah diffuse kerana kepekatannya yang agak tinggi dan cepat merebak kerana molecule2 kentut akan bergerak ke ruang yang rendah komposisinya, Saiz molecule juga harus dipertimbangkan kerana semakin besar molecule kentut maka semakin lambat utk kentut tersebut dicium oleh org lain. Agak menarik kerana kentut pada kebiasaannya akan sampai ke hidung sendiri sblm terhidu oleh hidung orang lain.

9. Apakah setiap orang kentut?
Sudah pasti....

10. Betulkah laki-laki kentut lebih sering daripada perempuan?
Tidak. kentut tidak bersifat prejudis terhadap gender

11. Saat apa biasanya orang kentut?
Pagi hari di toilet. yang disebut "morning thunder". Kalau berkeadaan sunyi, boleh kedengaran di seluruh penjuru rumah.

12. Selain makanan, apa saja penyebab kentut?
Terdapat sesetengah manusia yang ketakutan sehingga terkentut. mungkin juga emosi mempengaruhi produksi kentut

13. Apakah kentut sama dengan sedawa, tapi muncul dari lain lubang?
tidak....ini kerana sendawa merupakan gas dari perut manakala kentut dari usus. komposisi oxygen lebih byk terkandung dlm sendawa jika dibandingkan kentut. tetapi sendawa kadang kala juga lebih berbau daripada kentut jikalau manusia tidak menggosok gigi dan memakan makanan yang eksotik.

14. Kemana perginya gas kentut kalau ditahan tidak dikeluarkan?
Kentut tidak akan difuse kembali di dalam darah melalui dinging usus. Ianya cuma ditolak kembali ke dalam ruang usus. Ia akan dikeluarkan kembali dalam jangka masa yang singkat. oleh itu, kentut tidak lenyap tetapi hanya tertunda.

15. Mungkinkah kentut terbakar?
Memang boleh. Kentut mengandung metana, hidrogen yg yang mudah terbakar. Kalau terbakar, ianya bernyala dlm warna biru kebiruan

16. Mengapa kentut anjing & kucing lebih busuk?
sa tida tau pula kucing dgn anjing mampu menghasilkan gas kentut. maaf...

17. Betulkah pening kepala kalau mencium bau kentut 2-3 kali berturut-turut?
kentut mempunyai kandungan oksigen yang sangat rendah. jadi mungkin juga akan berasa pening sedikit. akan tetapi terdapat manusia yang gemar mencium kentutnya sendiri. Mungkin ianya tidak memberi kesan sampingan kepada manusia juga,

18. Apakah warna kentut?
Tidak terdapat sebarang warna. Jika ianya berwarna, agak mudah untuk kedapatan dan menyiasat siapa yang kentut dgn hanya melihat punca gas berwarna itu dengan memeriksa seluar dalamnya jika terdapat warna. contohnya, jikalau kentut ditakdirkan berwarna ungu, kentut akan melalui lapisan seluar dalam dan warnanya akan melekat di atas permukaan seluar dlm. Jika seluar dalamnya berwarna putih, sudah pasti warna kentut itu senang dikesan iaitu warna ungu.

19. Apakah kentut itu asid, bes atau neutral?
Asid, karena mengandung carbon dioxide dan sulphur oxide

0 comments:

Click To support kama....

About Me

My photo
Penampang Sabah, disanalah tumpahnya darah saya. aiasehmen.... berminat dalam bidang nyanyian dan hiburan. walau apapun, tak kenal makan tak cinta...

Pengalaman mengajar kita....

Buat pertama kalinya saya mula menulis blog untuk tatapan semua......pandai2 suda. tapi nda pa. segala informasi dan cerita pengalaman hidup bukan sahaja untuk dijadikan pedoman untuk diri sendiri tapi juga untuk yang lain. terutama sekali bila kita jatuh dan bangun semula. kerna itulah....hari kita x selalu indah....malah keburukan itu datang dri kita sendiri

Chat ja la....